Btw-identificatienummer per 1 januari 2020

4-10-2019
Btw-identificatienummer per 1 januari 2020

In het najaar van 2019 ontvangen alle eenmanszaken een nieuw btw-identificatienummer. Dit heeft niet alleen gevolgen voor deze ondernemers, maar ook voor hun klanten en leveranciers.

Ondernemers die werken vanuit een eenmanszaak (ook wel: zzp-er) hebben van de Belastingdienst een Btw-identificatienummer  (hierna: btw-id) ontvangen, waarin hoogstwaarschijnlijk het BSN nummer van de ondernemer is verwerkt. Vorig jaar constateerde de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) over het gebruik van het BSN in het btw-id dat het BSN een vertrouwelijk persoonsnummer is dat primair dient voor communicatie tussen overheid en burger. Gebruik van het BSN in het btw-nummer bevat een te groot risico voor identiteitsfraude.

 

Daarom ontvangen alle eenmanszaken in het najaar van 2019 een nieuw btw-identificatienummer (btw-id). In het nieuwe btw-id is het Burgerservicenummer (BSN) niet verwerkt. Zo is de privacy van de ondernemer beter beschermd. Dit nieuwe nummer gebruikt de ondernemer vanaf 1 januari 2020 voor al zijn zakelijke contacten.

Het omzetbelastingnummer dat de ondernemer nu heeft blijft hij ook houden. Dit gebruikt hij voor contact met de Belastingdienst waaronder het doen van aangifte.

 

Gevolg van het nieuwe btw-id is dat de ondernemer op facturen en briefpapier vanaf 1 januari 2020 het nieuwe btw-id moet vermelden. Vanaf 1 januari 2020 moet de ondernemer zijn nieuwe btw-id namelijk gebruiken voor zowel contacten met leveranciers als met klanten. Bij het verleggen van BTW en bij het zaken doen binnen de EU is het extra van belang de leveranciers en klanten op de hoogte te brengen van het nieuwe btw-id. Het oude nummer is vanaf 1-1-2020 namelijk niet meer geldig bij deze transacties. Vanaf 1 januari 2020 is het nieuwe btw-id te verifiëren in het uitwisselingssysteem voor btw-informatie (VIES).

 

Let bij een nieuw btw-id op de volgende zaken:

  • Geef aan leveranciers die de BTW verleggen door wat het btw-id per 1 januari 2020 wordt.
  • Zorg dat per 1 januari 2020 factuurpapier of factuursjabloon, internetsite(s), briefpapier, overige digitale sjablonen en andere communicatiemiddelen zijn aangepast.
  • Als de ondernemer in de EU verkoopt is het van belang dat hij voor verkopen vanaf 1 januari 2020 zijn nieuwe btw-id op zijn factuur zet.
  • Als de ondernemer inkoopt in de EU moet zijn leverancier voor verkopen vanaf 1 januari 2020 het nieuwe btw-id op de factuur plaatsen en gebruiken bij de opgaaf intracommunautaire prestaties (ICP).
  • Krijgt de ondernemer in 2020 een factuur voor goederen of diensten die de EU-leverancier al in 2019 heeft verricht, dan staat op deze factuur toch het oude btw-nummer. In deze situatie hoeft de ondernemer de leverancier niet te vragen om een factuur met zijn nieuwe btw-id.
  • Als de ondernemer is geregistreerd voor de mini One Stop Shop-regeling (MOSS-regeling), dan zet de Belastingdienst deze registratie om in het nieuwe btw-id. Ondernemers ontvangen daarover apart informatie.
  • Voor aangifte omzetbelasting blijft het huidige nummer (dus met daarin het BSN nummer) gelden. Dit betreft namelijk communicatie tussen burger en overheid, en daarvoor mag het BSN nummer wel worden gebruikt.
  • Geef het nieuwe btw-id door aan je boekhouder.

Meer informatie is te vinden op deze pagina op de website van de Belastingdienst. Voor vragen kan uiteraard ook contact opgenomen worden met Colmur.

Contact gegevens

(0031) 6 526 05 303
info@colmur.nl

Adres

Kastanjelaan 400
5616 LZ Eindhoven

Inzicht begint met overzicht

Meer weten over de diensten of organisatie van Colmur?

Contact