Kennisbank

De hypotheekrente die je voor je eigen woning betaalt verlaagt het belastbaar inkomen waarover belasting wordt berekend, maar niemand krijgt het één op één terug van de Belastingdienst. Uitleg: Bij iemand die in loondienst werkt, houdt de werkgever elke maand de loonheffingen in, die de werkgever achter de schermen aan de Belastingdienst betaalt. Dit ziet een werknemer op zijn loonstrook terug bij de berekening van het bruto naar het netto salaris. Via de salarissoftware krijgt de Belastingdienst door hoeveel belasting er over het inkomen is betaald. Dat is een voorheffing op de te betalen inkomstenbelasting, die na afloop van het jaar moet worden gedaan. De werkgever houdt geen rekening met persoonlijke aftrekposten. Wanneer iemand dan recht heeft op de hypotheekrenteaftrek, blijkt bij de aangifte inkomstenbelasting zijn belastbaar inkomen lager te zijn dan waarover al loonheffingen zijn afgedragen via de werkgever. Je kunt er dan voor kiezen om maandelijks een teruggave aan te vragen. Doe je dit niet, krijgt de werknemer bij de aangifte inkomstenbelasting het teveel betaalde bedrag ineens terug. Bij een ondernemer werkt dit anders. Wanneer je vanuit een eenmanszaak of VOF werkt, krijg je geen salaris via een loonstrook. Dat betekent dat er dus nog geen loonheffingen, inkomstenbelasting of premies worden afgedragen. Na afloop van het jaar wordt aan de hand van het bedrijfsresultaat bepaald wat je belastbaar inkomen is geweest, en mag dit inkomen dan worden verlaagd met de hypotheekrenteaftrek. Uiteindelijk heb je dus als ondernemer nog wel voordeel van de hypotheekrenteaftrek, maar zul je, afhankelijk van de winst, vaak belasting moeten betalen. De fiscale winst zou je, even kort door de bocht, kunnen beschouwen als bruto loon.
Dat hangt af van het tarief dat je voor je producten of diensten rekent, en de kosten die je maakt. Uitleg: De aangifte omzetbelasting kent wel wat haken en ogen, maar de basisgedachte is vrij simpel: de door jou aan anderen gefactureerde BTW betaal je terug aan de Belastingdienst, minus de BTW die jouw leveranciers aan jou in rekening brengen. Dus wanneer jouw klanten de facturen betalen, adviseren wij een bedrag op een aparte bankrekening te zetten, waar je alleen maar belastingen van betaalt. Is het nodig om het bedrag dat jij op die factuur hebt gezet één op één over te boeken? Dat hangt van je onderneming af. Heb je weinig kosten, dan zul je minder voorbelasting kunnen aftrekken en is de belastingdruk hoger, zoals in het geval van iemand die cursussen verkoopt, of zichzelf verhuurt als consultant. Maar stel dat je een webshop hebt, dan staat tegenover elk verkocht product ook een ingekocht product. Misschien is de omzet net zo hoog als bij de consultant, maar de kosten zijn bij de webshop veel hoger. De uiteindelijk af te dragen BTW is bij de webshop zodoende lager dan bij de consultant. Ga je dan alle BTW die op de verkoopfacturen is vermeld reserveren op een aparte bankrekening, zal deze rekening alleen maar groeien en zul je vroeg of laat toch geld van deze rekening gaan overboeken naar je betaalrekening. En als dit teveel is, zit je wederom in de knel bij de aangifte omzetbelasting. Colmur kan je helpen bij het bepalen van het percentage dat bij jouw onderneming realistisch is. Als je hierbij ondersteuning wilt, stuur dan een e-mail naar info@colmur.nl
Inzicht begint met overzicht

Meer weten over de diensten of organisatie van Colmur?

Contact